Hoe ik ondernemend werd in buitenleven? Na enkele jaren bezig te zijn geweest met mijn klusbedrijf Karweiservice Withoos had ik het idee dat ik meer wilde, ik werkte vooral als zzp-er en had niet het idee dat ik aan het ondernemen was. Ik had enkele maanden, eveneens als zzp-er gewerkt voor een bedrijf dat veranda’s bouwt en kreeg allerlei ideeën die ik daar met hen deelde. Begin 2011 kregen mijn vrouw en ik het idee dit zelf te gaan doen. Ik ontwikkelde zo’n passie voor het product en besloot met ondernemen in buitenleven te beginnen. Sindsdien ben en voel ik me veel meer “ondernemer”. We zijn gestart met meranti veranda’s, hebben veel contacten gelegd met tuinarchitecten, we hebben een beursmodel gemaakt dat vorig jaar al in de RAI te zien was tijdens de Woonbeurs Amsterdam.
Ik heb inmiddels al een behoorlijk groot netwerk van tuinarchitecten opgebouwd en heb ook allerlei andere ondernemers leren kennen door de verschillende netwerken. Ook ben ik zelf met een klein aantal ondernemers een netwerk begonnen waarmee we goede doelen helpen. Route286. Het is nu niet meer alleen maar uren maken en factureren, maar ondernemen, veel verder kijken dan alleen maar die uren per week maken. Vooral het zorgen dat er aanvragen binnenkomen via de verschillende media zoals Twitter, Facebook, Pinterest en dergelijke en door de contacten die we inmiddels hebben gaat dat best redelijk.
Ondernemen in buitenleven houdt in dat we onze voelsprieten uitzetten voor alles wat relevant is voor een heerlijk buitenleven. Een mooie veranda draagt daar aan bij, maar door de aanvulling met een mooi tuinontwerp, gemakkelijke tuinmeubelen, lekker eten en drinken en een goed boek onstaat die optimale mix voor het rijke buitenleven. Naast netwerken zijn we continue op zoek naar onze doelgroep. Hoe komen we met ze in contact en hoe helpen we onze klanten hun buitenleven rijk te maken. Door het ondernemen en netwerken kom je in een dynamische omgeving terecht.
Dat is vallen en opstaan. Wat betekent dat we ook wel eens verkeerde keuzes maken. Op welke beurs staan we wel, waar niet? Moeten we nu met Google Adwords werken of beperken we ons tot SEO? Doen we het zelf of besteden we het uit? Waar kopen we ons hout in? Ondernemen in buitenleven betekent keuzes maken en continue de voelsprieten uit voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Dat maakt ondernemen zo leuk en ook zo onzeker. Wat we zeker voelen is de recessie, maar ook daar slaan we ons doorheen en we hebben veel zin nog heel veel mooie veranda’s te plaatsen.
Als u ons vraagt, waar we het meest trots op zijn dan is dat toch op onze klanten! De reacties die we krijgen na het plaatsen van een veranda zijn onbetaalbaar. Klanten bieden spontaan aan met andere geïnteresseerden langs te komen om een kijkje te nemen. Hoe gaaf is dat! En we gaan door! Op zoek naar u? Op zoek naar klanten die we blij kunnen maken met een mooie plek waar ze heerlijk van het buitenleven kunnen genieten.
Wil Withoos